Visueel Management
Als mensen iets horen dan onthouden ze daarvan maar een klein gedeelte. Maar als de informatie gepaard gaat met geluid en beeld dan neemt het deel dat we onthouden aanzienlijk in omvang toe. Onderzoek toont aan dat alleen horen een herinnering oplevert van twintig procent en alleen zien van dertig procent. Daarentegen blijft bij horen en zien samen ongeveer vijftig procent van de overgedragen informatie hangen!
Zaken die bij Lean en TPM aan de orde komen zoals OEE, 5S, veiligheid, kwaliteit, planning en productiegegevens zijn allemaal zaken die helder gecommuniceerd moeten worden. Visualiseren is dus erg belangrijk.
Interne communicatie en visueel management
Visueel Management speelt een niet te onderschatten rol in de interne communicatie van een organisatie. Bijna driekwart van op de werkplek gemaakte fouten is terug te voeren op een gebrek aan communicatie.
Communicatie moet in dit verband niet worden verward met informatie. Informatie is eenrichtingsverkeer. Communicatie betekent dat de deelnemende partijen actief bij het proces zijn betrokken. Maar informatie is wel noodzakelijk om goed te kunnen communiceren omdat we ervan uitgaan dat alle deelnemers over dezelfde informatie beschikken.
Kenmerken visuele communicatie
Kenmerken van visuele communicatie zijn onder anderen:
- zichtbaar zijn op afstand
- gericht op groepen mensen niet op individuen
- zoveel mogelijk ‘zichtbaar’ maken
- past in de cultuur, betrokkenen snappen wat er bedoeld wordt
Voorbeelden visueel management
Voorbeelden van visueel management zijn:
Informatieborden
Vloermarkering en markering gevaar
Prestatiemeting met grafieken, icoontjes en kleuren
Andon
Foto-overzicht medewerkers van de afdeling
Pictogrammen, symbolen en borden
Rol gerelateerde kleding
(bijvoorbeeld oranje overall of hesje is BHV’er)