People Planet Profit
People Planet Profit is het meest bekende model dat staat voor duurzaam ondernemen. Vrijwel iedereen is het er inmiddels wel over eens dat deze vorm van ondernemen en leven van het grootste belang is voor onze toekomst en dat van onze (klein)kinderen.
Duurzaamheid is een breed begrip waarbij aandacht is voor mensen (sociaal) en milieu (klimaat), maar ook voor een circulaire economie (geld) om continuïteit te waarborgen op de lange termijn.
1. Wat zijn de 3P’s?
Een internationaal erkent model voor duurzaamheid de 3P’s te weten: People, Planet en Profit (soms ook wel benoemd als Prosperity). Hierin is er een optimale balans tussen de drie onderdelen die zorgt voor een duurzame oplossing voor de lange termijn.
People
De eerste P van People staat voor de zorg voor de gehele samenleving, ook over de grenzen heen. Een duurzame organisatie biedt een leefbare omgeving door middel van goede arbeidsverhoudingen en omstandigheden. Tevens is er aandacht voor de ontwikkeling van werknemers en het verdelen van de verantwoordelijkheid. Niet alleen voor haar eigen medewerkers, maar ook met respect voor de rechten van de werknemers in de leveranciersketen en stakeholders.
Planet
De tweede P van Planet staat voor de verantwoordelijkheid die de organisatie neemt met betrekking tot het milieu in brede zin. Een toekomstbestendige organisatie heeft een proactieve houding richting het :
- nastreven van een gezonde natuurlijke leefomgeving
- oplossen van milieuproblemen
- zorgvuldig omgaan met grond- en hulpstoffen.
Dit laatste heeft als doel om duurzaamheid te bevorderen, natuurlijke hulpbronnen te sparen en afval te verminderen. Hierbij dient men niet alleen te kijken naar de ecologische voetafdruk gedurende de volledige levenscyclus van het product
Profit
Als laatste P spreken we over Profit (winst) soms ook benoemd als Prosperity, lees welvaart en welzijn. Winst maken is een voorwaarde is om de hiervoor genoemde P’s te kunnen verbeteren en om de levensvatbaarheid van een onderneming te borgen. De focus ligt op winstgevendheid op lange termijn omdat korte termijn winstbejag vaak tot keuzes leidt die negatief uitpakt voor People en Planet.
De circulaire economie maakt de P van Profit concreter door aan te geven dat afval moet worden voorkomen en hergebruik de norm moet zijn.
2. Wat is circulair produceren en wat levert het op?
In het kader van duurzaamheid is circulair produceren een sleutelwoord voor maakbedrijven. Dit heeft alles te maken met minimaliseren van verbruik van grondstoffen en het hergebruik van producten of onderdelen van producten.
Deze aandachtspunten leveren de volgende voordelen op:
Kostenverlaging
Door slim om te gaan met materialen en deze zo lang mogelijk een nuttige rol te laten vervullen heb je minder nieuwe materialen nodig en worden zo de kosten verlaagd.
Meer toegevoegde waarde voor de klant en maatschappij
Steeds meer klanten zijn zich bewust van hun verantwoordelijkheid ten aanzien van duurzaamheid en vragen om duurzaam geproduceerde producten. Als een bedrijf een product voor dezelfde kwaliteit en vergelijkbare prijs kan aanbieden met een aantoonbaar lagere impact op het milieu voegt dit waarde toe voor de klant.
Minder afhankelijkheid, lager risico
Als je grondstoffen en deelproducten hergebruikt, ben je minder afhankelijk van nieuwe grondstoffen. Beschikbaarheid en prijsfluctuaties spelen dan minder een rol.
Beter voor medewerkers
Duurzaamheid zorgt vaak ook voor betere werkomstandigheden voor bestaande medewerkers. Ook krijg je als bedrijf een beter imago hierdoor en dat geldt ook voor het zijn van een aantrekkelijke werkgever voor nieuwe medewerkers.
Betere compliance
Door vooruit te lopen op komende (Europese) regel- en wetgeving ben je als bedrijf sneller in staat om aan deze eisen te voldoen.
3. Hoe geef ik circulair produceren vorm?
Er zijn diverse manieren met betrekking tot circulair produceren. In het Engels zijn deze verwoord in een aantal R’s verdeeld over 3 categorieën te weten:

3.1 Slimmer gebruik
Refuse – De functionaliteit van het product is overgenomen door of ingebouwd in een ander product uit het assortiment waardoor het product niet meer nodig is.
Redesign – Product herontwerpen zodat ze geschikt zijn voor circulair gebruik van materialen en eenvoudiger te repareren (Repair). Hierbij kun je denken aan modulaire opbouw en het ontwikkelen van een materiaalpaspoort. Ook het vergroten van het digitale deel van het product kan zorgen voor bijvoorbeeld eenvoudige updates en toevoegen van functionaliteiten.
Rethink – Mogelijkheden onderzoeken om een product optimaler te gebruiken (deelauto’s) of door het aantal functies uit te breiden voor breder gebruik van hetzelfde product (elektrische fiets die nu ook voor woon-werkverkeer kan worden gebruikt). Ook servitization, ook wel product as a service genoemd, kan bijdragen. Hierbij wordt een bedrijf nog meer gedwongen om na te denken over optimaal gebruik van het product.
Reduce – Kun je je product efficiënter produceren door minder grondstoffen en materialen te gebruiken? Of kun je het product efficiënter laten gebruiken door zuinig gebruik van energie of verbruiksmateriaal?
Replace – Conventionele grondstoffen vervangen door duurzame, bijvoorbeeld bio-based alternatieven.
3.2 Levensduur verlengen
Re-use – Een andere gebruiker zoeken (bijvoorbeeld via een zakelijke of particuliere kringloopwinkel).
Repair – Repareren van het product zodat het langer kan worden gebruikt.
Refurbish – Hoogwaardige renovatie van bepaalde onderdelen van het product zodat het weer ‘als nieuw’ kan worden ingezet. Dit gebeurt nu al veel met hoogwaardige elektronica, zoals smartphones, die daardoor een tweede leven krijgen.
Remanufacture – Uit de onderdelen van een afgedankt product wordt een compleet nieuw product gemaakt met dezelfde functionaliteit (sommige multifunctionele printers zijn zo opgebouwd dat remanufacturing mogelijk is).
Repurpose – Uit een afgedankt product of onderdelen ervan een nieuw product met een andere functie maken (bijvoorbeeld van steigerplanken een vlonder of tafel maken).
3.3 Afval vermijden
Recycle – Materialen terugwinnen en opnieuw gebruiken (bijvoorbeeld plastic om opnieuw iets van plastic te maken).
Re-mine – Grondstoffen terugwinnen uit producten (bijvoorbeeld kostbare edelmetalen uit telefoons zodat deze weer voor van alles gebruikt kunnen worden).
Recover – Indien alle overige R’s zijn gepasseerd als laatste mogelijkheid wellicht nog het terugwinnen van energie door bijvoorbeeld het product in een verbrandingsoven te stoppen.